Ahad, Jun 07, 2009

Adab Ketua Keluarga

INSTITUSI keluarga adalah asas masyarakat bagi melahirkan generasi yang bertakwa dan beramal soleh, dan hakikat yang tidak boleh dinafikan adalah kejayaan serta keharmonian keluarga bermula daripada ketua keluarga.

Justeru, Islam meletakkan kepemimpinan atau ketua keluarga kepada seorang bapa yang bertanggungjawab dalam memastikan keluarganya dalam keadaan aman dan sentiasa diberkati Allah SWT.

Fungsi ketua keluarga boleh dirujuk melalui sabda Nabi Muhammad صل الله علبه وسلم: “Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan dipertanggungjawabkan terhadap pimpinannya.

“Seorang pemimpin negara adalah pemimpin kepada rakyatnya dan dia bertanggungjawab terhadap mereka. Suami adalah pemimpin keluarganya dan dia bertanggungjawab terhadap pimpinannya.
“Seorang wanita adalah pemimpin dan dia bertanggungjawab terhadap rumah tangga suaminya dan dia bertanggungjawab terhadap pimpinannya.”

Sebagai ketua keluarga, individu berkenaan hendaklah menunjuk serta mempamerkan contoh dan teladan terbaik untuk dijadikan contoh anak serta isteri.

Bahasa kasar, kesat, kurang beradab, lucah dan seumpamanya yang sering dituturkan oleh ketua keluarga menyebabkan anak terlalu mudah menuturkan perkataan terbabit di luar rumah selain dalam kehidupan seharian mereka.

Ketua keluarga perlu menunjukkan Qudwah Hasanah (teladan baik) kepada keluarganya seperti disarankan Nabi Muhammad SAW: “Muliakanlah anakmu dan tunjukkan kepada mereka adab yang baik.”

Bagi merealisasikan hasrat melahirkan generasi bertakwa dan beramal soleh dalam institusi keluarga, bapa selaku pemimpin keluarga hendaklah mengambil perhatian berat terhadap perkara berikut:

Sentiasa mengutamakan dan peka mengenai pendidikan agama kepada diri dan keluarganya

Ia bertepatan dengan perintah Allah SWT seperti dijelaskan dalam Surah At-Tahrim ayat 6: “Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat yang kasar dan keras dan mereka tidak menderhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.”
Pastikan rezeki yang diperoleh adalah daripada sumber halal serta baik

Sabda Rasulullah SAW: “Setiap daging yang tumbuh dari bahan makanan yang haram, maka api nerakalah yang lebih layak baginya.”

Peruntukkan masa untuk bersama ahli keluarga

Mari kita tanamkan azam dan kuatkan tekad untuk menjadi ketua keluarga yang cemerlang dan sentiasa melaksanakan kewajipan terhadap perintah Allah SWT.

Kewajipan dan tanggung jawab terhadap keluarga adalah amanah Allah SWT yang membabitkan soal dosa dan pahala.

Mereka yang cuai dengan amanah terbabit akan dihukum dan diseksa dengan seksaan yang sangat berat di akhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan